Categorieën
Geen categorie

Foto/Video-impressie Herdenking aankomst 29 april 1951 Molukse KNIL-militairen Javakade in Amsterdam /AT5 nieuws onthulling monument 14 Amsterdamse Molukse mariniers.


Klik hier voor een foto-impressie 
van de herdenking op 29 april 2026.

Video-compilatie met o.a. ontvangst van  Molukse mariniers en nazaten van Amsterdam op de Javakade door krijgsdansers en tifagroep o.l.v. Pika Nendissa , toespraken van een van de initiatiefnemers Nico Tupamahu en burgemeester Femke Halsema. Optreden zangeres Betty Patawala met het lied “Berdiri sendiri” en sfeerbeelden na afloop. 

AT5 nieuws
Onthulling monument 14 Molukse Mariniers Amsterdam en Herdenking aan de Javakade in Amsterdam

Lees hier voor meer informatie over de Stichting Omba Pikul 

Categorieën
Geen categorie

Foto-impressie 76 jaar Proclamatie RMS Molukse Wijk Lunteren/Ede e.o. /Foto’s Sjaco Manuputty/ Video-impressie Werkgroep RMS-dag 25 april en uitzending regionale omroep XON.

Foto-impressie en uitzending XON 76 jaar Proclamatie Republik Maluku Selatan (RMS) 25 april 2026 Molukse Wijk Lunteren/Ede e.o.

Klik hier naar de foto-impressie (Foto’s Sjaco Manuputty)

Kijk naar de video-impressie van de Werkgroep RMSdag 25 april

 

Lunteren  herdenkt proclamatie Molukkers” uitzending regionale omroep XON

Categorieën
Geen categorie

Soulfood Sunday op zondag 3 mei 2026 bij Ana Upu 16.00-22.00 uur met live muziek, dj’s, verhalen en natuurlijk soulfood. Gratis toegang.

Soulfood Sunday 3 mei 2026 bij Ana Upu

Klik hier voor een promo-filmpje

Zeven jaar geleden organiseerden wij als Soulfoodbrothers ons laatste Soulfood Sunday. Door de drukte van het leven kwam er even een pauze… maar het vuur is nooit uitgegaan.

Wij leerden koken van onze opa’s en oma’s.Molukse gerechten, gemaakt met liefde, verhalen en herinneringen. Dat wilden we altijd delen met onze gemeenschap. In de stichting in Lunteren werd Soulfood Sunday meer dan alleen eten.

Het werd een plek waar cultuur, muziek, geschiedenis en samenzijn samenkwamen.
Met live muziek, dj’s, verhalen en natuurlijk… soulfood.

En nu is het tijd om dit weer tot leven te brengen.

Op zondag 3 mei 2026 brengen we dat gevoel terug. Niet meer onder de naam Soulfood Brothers, maar met hetzelfde hart en concept – en nieuwe energie. Wat je kunt verwachten: Soulfood met een nieuwe twist. Ta Toru verzorgt heerlijke Molukse gerechten.

 

Categorieën
Geen categorie

Gezellige Kumpulan donderdag 23 april 2026 Wijkcentrum Kernhuis in Ede 10.00- 13.00 uur met “Amboyna”.

Gezellige Kumpulan Kernhuis Ede donderdag 23 april 10.00-13.00 uur

 

 

Categorieën
Geen categorie

Programma 24 en 25 april 2026 Proclamatie 76 jaar Republik Maluku Selatan (RMS) Molukse Wijk Lunteren/ Ede e.o.

Programma 24 en 25 april 76 jaar Proclamatie RMS Molukse wijk Lunteren/Ede e.o.

NB. Eten Sudah Maken € 11,00 vanaf 10 jaar!!

Categorieën
Geen categorie

Knutselmiddag voor kids bij Ana Upu op woensdag 29 april 2026 van 14.00-16.00 uur.Voor kinderen vanaf 5 jaar. Maximaal: 20 kinderen Kosten € 2,50. Wees er snel bij!!

Knutselmiddag voor de kids op woensdag 29 april bij Ana upu

 Kom gezellig knutselen en maak een leuke verrassing voor Moederdag! 
 Wanneer: woensdag 29 april  
 Tijd: 14:00 – 16:00 uur
 Locatie: Stichting Ana Upu  
 Voor wie: kinderen vanaf 5 jaar  
 Maximaal: 20 kinderen  
 Kosten: €2,50 per kind  
 Aanmelden: gitawattilete@hotmail.com  
Vol = vol, dus wees er snel bij!
 
Categorieën
Geen categorie

Foto-impressie Opening vernieuwde Molukse Barak Openluchtmuseum Arnhem zaterdag 11 april 2026

Foto-impressie Opening vernieuwde Molukse Barak Openluchtmuseum Arnhem 11 april 2026

OP 11 april 2026 vond de opening  plaats van de vernieuwde Molukse Barak in het Openluchtmuseum in Arnhem. Het officiele programma vond plaats in het mooie  “Landbouwwerktuigengebouw” Loods Goes bij het Picknickplein. De presentatie was in handen van Ans Burger. De sierlijke danseressen van de Menaridansgroep “Maropi Perawano” openden onder begeleiding van Moluks muziek en een tifagroep het programma. Daarna kreeg Amito Haarhuis, directeur van het Openluchtmuseum het woord. De werkzaamheden en inspanningen  van de leden van de projectgroep en de klankbordgroep werden voor het voetlicht gehaald en bedankt.

 Rein Sohilait een van de initiafnemers van het eerst uur en lid van de klankbordgroep, die in het verleden de Molukse Barak uit Lage Mierde (Noord Brabant) naar het Openluchtmuseum in Arnhem heeft gehaald, werd extra bedankt en kwam ook aan het woord. De participanten, nazaten van de Molukse gemeenschap uit Wormerveer werden bedankt. Ze hebben samen met Let Bisschop en Hubert Slings (conceptontwikkelaar en wetenschappelijk medewerker van het Openluchtmuseum), mede inhoud  gegeven aan het verhaal van de vernieuwde Molukse Barak. De bewoners (16 gezinnen) van de barak uit Lage Mierde verhuisden indertijd in 1962 naar Wormerveer. 

 

Na het programma in “Loods Goes” ging men op een bijzondere manier, onder aanvoering van het ritme van de tifa en zang (lagu2) van de vrouwen van de Tifagroep Ina Ina uit Lunteren/Barneveld, gevolgd door Menarigroep Maropi Perawano, wandelend in processie naar de locatie van de  Molukse Barak. Voordat met het doorknippen van een lint de vernieuwde Molukse Barak officieel werd  geopend, ging domina Meiske Kuhurima-Bernard in gebed. Het koor van de bewoners van de Molukse wijk uit Wormerveer zong aansluitend het lied “Iring Dikau” en andere liederen. De vernieuwde tentoonstelling kon hierna door het vele aanwezige publiek worden bezocht. 

Op het het “Picknickplein” werd het programma afgesloten, waar men kon napraten en genieten van een hapje, een drankje en de muziek van de band Sabine Dissels and Friends. Het was een bijzondere en historische dag voor de Molukse gemeenschap in Nederland en voor jong en oud een must om de vernieuwde tentoonstelling in de Molukse Barak te bezoeken.
Klik hier voor een foto-impressie.

Categorieën
Geen categorie

Vernieuwde Molukse Barak Openluchtmuseum in Arnhem per 12 april 2026 weer open. (Foto Erfgoed Gelderland)

Vernieuwde Molukse Barak Openluchtmuseum Arnhem
12 april 2026 weer open.


(Foto Erfgoed Gelderland)

De Molukse Barak in het Openluchtmuseum wordt per 12 april 2026 weer heropend.
Stichting Ana Upu heeft 3 jaar lang een samenwerkingsverband gehad met het Openluchtmuseum in Arnhem. Diverse evenementen werden met als thema “Molukse Dagen” georganiseerd, waarbij  cultuur, muziek en voeding centraal stonden. Op 11 april is de officiele opening, waarbij, de vrouwen Tifagroep Ina Ina van Stichting Ana Upu een onderdeel is van het programma.

Hierbij informatie over de vernieuwde Molukse Barak op de website van het Openluchtmuseum en Erfgoed Gelderland.

Categorieën
Nieuws

REMINDER !! Oproep Werkgroep Omba Pikul aan opvarenden schepen “New Australia, Groote Beer, Asturias, Somersetshire” om zich aan te melden voor de Herdenking op 29 april 2026 aan de Javakade in Amsterdam

Oproep Werkgroep Omba Pikul aan opvarenden schepen “New Australia, Groote Beer, Asturias, Somersetshire” om zich aan te melden voor de Herdenking op 29 april 2026 aan de Javakade in Amsterdam. Klik hier voor uw aanmelding naar: www.ombapikul.com

Categorieën
Geen categorie

REMINDER !! Op zaterdag 11 april 2026 wordt in Vught een nationaal gedenkteken onthuld ter nagedachtenis aan mr. dr. Christiaan Robbert Steven Soumokil (1905–1966), tweede president van de Republiek der Zuid-Molukken (RMS).

Op zaterdag 11 april 2026 wordt in Vught een nationaal gedenkteken onthuld ter nagedachtenis aan mr. dr. Christiaan Robbert Steven Soumokil (1905–1966), tweede president van de Republiek der Zuid-Molukken (RMS). Voor meer informatie lees verder…..