Categorieën
Geen categorie

Verslag gesprek Molukse organisaties met premier Rob Jetten en minister VWS Mirjam Sterk (Bron: LSMO).

Verslag gesprek Molukse organisaties met premier Jetten en minister Sterk van VWS

Categorieën
Geen categorie

Motie ingediend door Don Ceder (ChristenUnie) in 2e Kamer om de erkenning van, het herstel voor en het recht doen aan de Molukse gemeenschap te versnellen. E.e.a. naar aanleiding van gesprekken met Molukse organisaties. Zie video-opname.

Motie ingediend in 2e Kamer door Don Ceder (Christen Unie) "We moeten recht doen aan de Molukse gemeenschap"


Een historisch moment.

Een meerderheid van de Tweede Kamer vraagt, 75 jaar na aankomst van de eerste Molukse KNIL-militairen en hun gezinnen, om een traject van erkenning, herstel en recht doen aan de Molukse gemeenschap. Ik ben blij dat zoveel partijen deze motie hebben ondersteund over de partijgrenzen heen.

Ik ben blij dat het kabinet zegt deze oproep te omarmen en bereid is een eerste stap te zetten. Ik hoop dat dit traject leidt tot een nationale agenda die niet alleen erkenning geeft aan de eerste generatie, maar dat we ook bouwen aan erkenning, verbondenheid en aan een gezamenlijke toekomst met de Molukse gemeenschap in Nederland.

Bedankt aan de vele mensen binnen de Molukse gemeenschap voor de vele openhartige gesprekken van de afgelopen tijd. Ik dank specifiek dan ook het LSMO (Landelijke Stichting Molukse Ouderen) en andere betrokken Molukse organisaties die al heel lang bezig zijn met het contact zoeken met de politiek en overheid. Zonder al deze voorbereidende gesprekken en inzet was deze motie er niet geweest.

Tegelijkertijd zijn nog veel gesprekken te voeren. Ik kom daarom graag langs in Molukse wijken om verder te luisteren, te leren en verhalen op te halen. Ook worden dit jaar nog initiatieven in de Tweede Kamer georganiseerd om vertegenwoordigers van de Molukse gemeenschappen te horen. Er is nog veel wat er besproken en geregeld moet worden, maar dit is een eerste stap.

Volgende week wordt officieel over de motie gestemd en dan gaat het kabinet met de opdracht van de Tweede Kamer aan de slag. Ik blijf jullie op de hoogte houden. (Bron: Linked-in)

 

Hieronder een videopname van de indiening van de motie.

Categorieën
Geen categorie

“Stuif Es In” bij Ana Upu maandag 15 juni 2026 Gezellige avond spelshow “Ik hou van Holland” 19.00 – 21.00 uur

Spelshow-avond: Ik Hou Van Holland!

Heb jij zin in een avond vol gezelligheid, humor en nostalgie? Kom dan op maandag 15 juni naar Stichting Ana Upu in Lunteren! Samen met Overeem Entertainment presenteren wij de Ik Hou Van Holland spelshow. Onder leiding van een professionele quizmaster strijden twee teams tegen elkaar. Wie weet het meest over ons kikkerlandje? De show duurt van 19:30 tot 21:00 uur. De deuren gaan al open om 19:00 uur, dus zorg dat je op tijd bent voor een lekker bakkie vooraf. De locatie is: Stichting Ana Upu, Van der Duyn van Maasdamstraat 16, Lunteren.

Wil je vooraf mee eten, dan is dat mogelijk vanaf 18.00 uur. Wil je mee eten dan is dat mogelijk. De prijs voor een gerecht van 400 gram bedraagt inclusief toetje
€ 6,50. Je kunt kiezen uit de volgende maaltijden:

  • Lasagne
  • Andijviestamppot/
    Bietenstamppot
  • Spinazieschotel
  • Appeltjesschotel

Opgave van maaltijden kan tot en met woensdag 10 juni 12.00 uur.

Zien we je dan? Neem gerust je iemand mee!

Categorieën
Geen categorie

Programma Pelita Landelijke Molukse Ouderendag zaterdag 27 juni 2026 Veluwehal Barneveld 10.00-17.00 uur

Programma Pelita Landelijke Molukse Ouderendag zaterdag 27 juni 2026 Veluwehal Barneveld 10.00-17.00 uur

Stichting Pelita viert op zaterdag 27 juni 2026 haar 22ste Pelita Landelijke Molukse Ouderendag in de vertrouwde Veluwehal aan de Nieuwe Markt 6 in Barneveld. Dit jaar verwachten wij weer een grote opkomst, ook vanwege het herdenkingsjaar 75 jaar Molukkers in Nederland.

Voor velen binnen de Molukse gemeenschap is de Molukse Ouderendag al lang een begrip. Er vindt niet alleen een groot cultureel evenement plaats, maar het is ook een belangrijk sociaal gebeuren. Voor veel Molukse ouderen is het een blij weerzien met (oude) vrienden, kennissen en familieleden.

PROGRAMMA

  1. Huisband: Alex & Friends 10:00 – 10:50 uur
  2. Tifa-totobuang Panggajo uit Huizen 11:00 – 11:05 uur
  3. Openingswoord Bonnie Joosten, directeur Stichting Pelita, daarna 1 minuut stilte 11:10 – 11:20 uur
  4. Voorlichting door Pelita medewerker 11:25 – 11:35 uur
  5. Zang- en Tifagroep Ina-Ina Lunteren/Barneveld 11:40 – 12:00 uur
  6. Menarigroep Kole Kole uit Huizen 12:05 – 12:25 uur
  7. PAUZE – Huisband: Alex & Friends 12:30 – 13:30 uur
  8. Menarigroep Kole Kole uit Huizen 13:35 – 13:55 uur
  9. Aankondiging Collecte 14:00 – 14:05 uur
  10. Terugblik 75 jaar Molukkers in Nederland door Ron Habiboe 14:10 – 14:40 uur
  11. Theater: Nel Lekatompessy 14:45 – 15:30 uur
  12. Dankwoord 15:35 – 15:40 uur
  13. Muzikale afsluiting: Remmen Los 16:00 – 17:00 uur

Tussen 11:45 en 12:30 uur wordt er in de bovenzaal voorlichting gegeven over de wetten voor oorlogsgetroffenen.

In de bijzalen staan standhouders, die diverse producten verkopen. Ook zijn tegen redelijke prijzen Molukse gerechten, lekkernijen, dranken en rudjak verkrijgbaar.
Natuurlijk kunt u weer, net zoals ieder jaar, terecht bij de Pelita-stand voor vragen over de wetten voor oorlogsgetroffenen of andere vragen. Er is een rustkamer ingericht waar men tijdelijk gebruik van kan maken. Ook verzoeken wij u wanneer u gebruik maakt van een rollator, deze duidelijk van uw naam te voorzien.

TOEGANG
Tickets: €10,00 per persoon. Wij willen benadrukken dat deze dag alleen voor personen van 55 jaar en ouder bedoeld is. Een uitzondering hierop vormen de (bege)leiders van ouderen en ouderenwerkgroepen. Het meenemen van kinderen is niet toegestaan.
Tijden: De ontvangst is van 10.00 uur tot 11.00 uur, de Pelitadag eindigt om 17.00 uur.

INFORMATIE
Stichting Pelita, Nienoord 13, 1112 XE Diemen. Telefoon: 088-3305111 (vragen naar Anneke Ruff, Mobiel: 06-83441619, Email: a.ruff@pelita.nl)
Nico Papilaja, coördinator Pelita Landelijke Molukse Ouderendag, Mobiel: 06-14796354, Email: papigino@hotmail.com

Lees hier voor meer informatie over de organisatie Pelita.

Categorieën
Geen categorie

Nieuwsbrief juni 2026 Molukse kerk GIM Lunteren

Categorieën
Geen categorie

Onthulling met foto-impressie en nieuwsmedia (Ede Nieuws)”Stilteplaats” Indie Monument Memorial Park Ede 3 juni 2026 met toespraken burgemeester Verhulst en auteur Simone Berger.

Onthulling "Stilteplaats" Indie Monument Memorial Park Ede 3 juni 2026

Op 3 juni  werd in het Memoriaal Park in Ede een “Stilteplaats” bij het Indie Monument onthuld op initiatief van de Werkgroep “Indie Vrienden Ede” in samenwerking met gemeente Ede.
De onthulling was, ingeleid door de tifa (Molukse trom), een bijzonder en plechtig moment . Er werden zonnebloemen gelegd op de drie banken. Sprekers waren burgemeester Verhulst, die in zijn toepraak erkent dat hij door zijn reis vorig jaar naar Indonesie, meer begrip heeft van de bedoelingen en doelstelling van de werkgroep. Simone Berger deed een indrukwekkende verhalende toespraak.
Zij is auteur van de boeken Istori Kita (Jouw familiegeschiedenis) en De lange reis van Poesaka(Indische tastbare herinneringen). https://simoneberger.nl/
 Lees: Toespraak Simone Berger

Media: Artikel en reportage Ede.Nieuws.nl  

Foto-impresssie onthulling "Stilteplaats" 3 juni 2026

Categorieën
Geen categorie

Programma Onthulling Nationaal Monument “Ulu Kora” zondag 21 juni 2026 Lloydkade Rotterdam

Programma Onthulling Nationaal Monument "Ulu Kora"

Categorieën
Geen categorie

Informatie Cultureel Festival “Katong Maluku” zaterdag 5 september 2026 WFC Terrein Ede

Informatie Cultureel Festival "Katong Maluku" 5 september 2026

 

Lees hier verder voor meer informatie !

Categorieën
Geen categorie

Onthulling “Stilteplaats” Memorial Park Ede op initiatief Indie Vrienden Ede en gemeente Ede 15.00 uur-16.00 uur woensdag 3 juni 2026.

Beste Indië Vrienden,

In het Memorialpark in de directe nabijheid van het gedenkteken 15 augustus 1945 is door de gemeente Ede en op initiatief van de Indië Vrienden Ede een Stilteplaats Nederlands-Indië gerealiseerd.

Op deze Stilteplaats met rondom een mooie passende beplanting is een Indië bank met twee stoelen geplaatst. Middels een te ontwikkelen QR-code wordt het verhaal van Nederlands-Indië verteld. Het verhaal gaat terug naar het koloniale verleden, de 2e wereldoorlog in Nederlands-Indië maar vooral ook de (dekolonisatie) periode na 15 augustus 1945 en de reden waarom meer dan 350.000 Indische en Molukse mensen na 1949 noodgedwongen naar Nederland zijn vertrokken. Een mooie plek dus voor onze verschillende generaties om herinneringen en verhalen aan elkaar door te geven en kennis te vergaren. Kom met ons naar het Memorialpark.

 

De ceremonie begint om 15.00 uur en zal ongeveer tot 16.00 uur duren. Na afloop is er gelegenheid om met een drankje en een Indische spekkoek elkaar te ontmoeten en verhalen uit te wisselen.

Kent u iemand die ook geïnteresseerd is in dit onderwerp, stuur dan dit bericht door.
Tot ziens op woensdag 3 juni a.s.

 

Namens de Indië Vrienden Ede

Ronald Laagewaard (contactpersoon)
E-Mail postbus@dewaarde.nl
M 06 51404049

Categorieën
Geen categorie

In verband met een overlijdensgeval is de “Sing a Long” van zondag 17 mei 2026 verplaatst naar zondag 31 mei 2026. Nieuwe programmatijden: Inloop 16.30 uur/Warm eten 17.15 uur /Start ” Sing a Long” 18.15 uur.

"Sing a Long" 17 mei 2026 verplaatst naar zondag 31 mei 2026

Het bestuur van stichting Ana Upu heeft besloten dat de Sing a Long, zondag 17 mei niet doorgaat uit respect voor de rouwende familie. Het is verplaatst naar: ZONDAG 31 MEI
De tijden zijn aangepast:
Inloop: 16:30 uur
Samen eten: 17.15 uur
Sing a Long start: 18.15 uur
Zien we u/jou dan ook