
Auteur: Ana Upu











Een meerderheid van de Tweede Kamer vraagt, 75 jaar na aankomst van de eerste Molukse KNIL-militairen en hun gezinnen, om een traject van erkenning, herstel en recht doen aan de Molukse gemeenschap. Ik ben blij dat zoveel partijen deze motie hebben ondersteund over de partijgrenzen heen.
Ik ben blij dat het kabinet zegt deze oproep te omarmen en bereid is een eerste stap te zetten. Ik hoop dat dit traject leidt tot een nationale agenda die niet alleen erkenning geeft aan de eerste generatie, maar dat we ook bouwen aan erkenning, verbondenheid en aan een gezamenlijke toekomst met de Molukse gemeenschap in Nederland.
Bedankt aan de vele mensen binnen de Molukse gemeenschap voor de vele openhartige gesprekken van de afgelopen tijd. Ik dank specifiek dan ook het LSMO (Landelijke Stichting Molukse Ouderen) en andere betrokken Molukse organisaties die al heel lang bezig zijn met het contact zoeken met de politiek en overheid. Zonder al deze voorbereidende gesprekken en inzet was deze motie er niet geweest.
Tegelijkertijd zijn nog veel gesprekken te voeren. Ik kom daarom graag langs in Molukse wijken om verder te luisteren, te leren en verhalen op te halen. Ook worden dit jaar nog initiatieven in de Tweede Kamer georganiseerd om vertegenwoordigers van de Molukse gemeenschappen te horen. Er is nog veel wat er besproken en geregeld moet worden, maar dit is een eerste stap.
Volgende week wordt officieel over de motie gestemd en dan gaat het kabinet met de opdracht van de Tweede Kamer aan de slag. Ik blijf jullie op de hoogte houden. (Bron: Linked-in)
Hieronder een videopname van de indiening van de motie.


Spelshow-avond: Ik Hou Van Holland!
Heb jij zin in een avond vol gezelligheid, humor en nostalgie? Kom dan op maandag 15 juni naar Stichting Ana Upu in Lunteren! Samen met Overeem Entertainment presenteren wij de Ik Hou Van Holland spelshow. Onder leiding van een professionele quizmaster strijden twee teams tegen elkaar. Wie weet het meest over ons kikkerlandje? De show duurt van 19:30 tot 21:00 uur. De deuren gaan al open om 19:00 uur, dus zorg dat je op tijd bent voor een lekker bakkie vooraf. De locatie is: Stichting Ana Upu, Van der Duyn van Maasdamstraat 16, Lunteren.
Wil je vooraf mee eten, dan is dat mogelijk vanaf 18.00 uur. Wil je mee eten dan is dat mogelijk. De prijs voor een gerecht van 400 gram bedraagt inclusief toetje
€ 6,50. Je kunt kiezen uit de volgende maaltijden:
Opgave van maaltijden kan tot en met woensdag 10 juni 12.00 uur.
Zien we je dan? Neem gerust je iemand mee!


Stichting Pelita viert op zaterdag 27 juni 2026 haar 22ste Pelita Landelijke Molukse Ouderendag in de vertrouwde Veluwehal aan de Nieuwe Markt 6 in Barneveld. Dit jaar verwachten wij weer een grote opkomst, ook vanwege het herdenkingsjaar 75 jaar Molukkers in Nederland.
Voor velen binnen de Molukse gemeenschap is de Molukse Ouderendag al lang een begrip. Er vindt niet alleen een groot cultureel evenement plaats, maar het is ook een belangrijk sociaal gebeuren. Voor veel Molukse ouderen is het een blij weerzien met (oude) vrienden, kennissen en familieleden.
PROGRAMMA
Tussen 11:45 en 12:30 uur wordt er in de bovenzaal voorlichting gegeven over de wetten voor oorlogsgetroffenen.
In de bijzalen staan standhouders, die diverse producten verkopen. Ook zijn tegen redelijke prijzen Molukse gerechten, lekkernijen, dranken en rudjak verkrijgbaar.
Natuurlijk kunt u weer, net zoals ieder jaar, terecht bij de Pelita-stand voor vragen over de wetten voor oorlogsgetroffenen of andere vragen. Er is een rustkamer ingericht waar men tijdelijk gebruik van kan maken. Ook verzoeken wij u wanneer u gebruik maakt van een rollator, deze duidelijk van uw naam te voorzien.
TOEGANG
Tickets: €10,00 per persoon. Wij willen benadrukken dat deze dag alleen voor personen van 55 jaar en ouder bedoeld is. Een uitzondering hierop vormen de (bege)leiders van ouderen en ouderenwerkgroepen. Het meenemen van kinderen is niet toegestaan.
Tijden: De ontvangst is van 10.00 uur tot 11.00 uur, de Pelitadag eindigt om 17.00 uur.
INFORMATIE
Stichting Pelita, Nienoord 13, 1112 XE Diemen. Telefoon: 088-3305111 (vragen naar Anneke Ruff, Mobiel: 06-83441619, Email: a.ruff@pelita.nl)
Nico Papilaja, coördinator Pelita Landelijke Molukse Ouderendag, Mobiel: 06-14796354, Email: papigino@hotmail.com
Lees hier voor meer informatie over de organisatie Pelita.


Op 3 juni werd in het Memoriaal Park in Ede een “Stilteplaats” bij het Indie Monument onthuld op initiatief van de Werkgroep “Indie Vrienden Ede” in samenwerking met gemeente Ede.
De onthulling was, ingeleid door de tifa (Molukse trom), een bijzonder en plechtig moment . Er werden zonnebloemen gelegd op de drie banken. Sprekers waren burgemeester Verhulst, die in zijn toepraak erkent dat hij door zijn reis vorig jaar naar Indonesie, meer begrip heeft van de bedoelingen en doelstelling van de werkgroep. Simone Berger deed een indrukwekkende verhalende toespraak.
Zij is auteur van de boeken Istori Kita (Jouw familiegeschiedenis) en De lange reis van Poesaka(Indische tastbare herinneringen). https://simoneberger.nl/
Lees: Toespraak Simone Berger






In het Memorialpark in de directe nabijheid van het gedenkteken 15 augustus 1945 is door de gemeente Ede en op initiatief van de Indië Vrienden Ede een Stilteplaats Nederlands-Indië gerealiseerd.
Op deze Stilteplaats met rondom een mooie passende beplanting is een Indië bank met twee stoelen geplaatst. Middels een te ontwikkelen QR-code wordt het verhaal van Nederlands-Indië verteld. Het verhaal gaat terug naar het koloniale verleden, de 2e wereldoorlog in Nederlands-Indië maar vooral ook de (dekolonisatie) periode na 15 augustus 1945 en de reden waarom meer dan 350.000 Indische en Molukse mensen na 1949 noodgedwongen naar Nederland zijn vertrokken. Een mooie plek dus voor onze verschillende generaties om herinneringen en verhalen aan elkaar door te geven en kennis te vergaren. Kom met ons naar het Memorialpark.
De ceremonie begint om 15.00 uur en zal ongeveer tot 16.00 uur duren. Na afloop is er gelegenheid om met een drankje en een Indische spekkoek elkaar te ontmoeten en verhalen uit te wisselen.
Kent u iemand die ook geïnteresseerd is in dit onderwerp, stuur dan dit bericht door.
Tot ziens op woensdag 3 juni a.s.
Namens de Indië Vrienden Ede
Ronald Laagewaard (contactpersoon)
E-Mail postbus@dewaarde.nl
M 06 51404049

